kurangkan kolestrol

Turunkan Kolesterol Dengan 7 Bahan Semulajadi

Tahukah anda kolesterol tinggi mampu menyebabkan penyakit serius seperti serangan jantung dan stroke secara tiba-tiba. Selain dengan bersenam dan makan ubat kolesterol, anda perlu menitikberatkan apa sahaja yang anda makan.

Mulakan ambil makanan yang kurang lemak jenuh, seperti makanan bergoreng, dan perbanyakkan makan makanan sihat seperti buah dan sayur. Ya, ada banyak bahan yang mampu membantu untuk turunkan kolesterol.

cara menurunkan kolesterol

Tingginya kadar kolesterol dalam darah jangka masa yang lama menyebabkan lemak berkumpul dan mengeras di dinding pembuluh darah. Pada akhirnya, plak lemak ini akan menyempitkan pembuluh darah sehingga darah tidak boleh mengalir dengan baik. Penyempitan pembuluh darah inilah yang meningkatkan risiko seseorang terkena serangan jantung dan stroke, proses untuk turunkan kadar kolesterol juga akan mengambil masa yang lama.

Bahan semulajadi seperti buah-buahan mengandungi serat yang larut air. Serat larut air dapat mengikat rasa pedih hempedu, sehingga dapat menurunkan penyerapan lemak dan kolesterol dalam darah. Salah satu jenis serat larut yang terbukti dapat menurunkan kolesterol sehingga 10% adalah karbohidrat.

Selain serat, buah-buahan juga mengandungi senyawa-senyawa kimia yang dapat meningkatkan kadar kolesterol baik HDL, yang membantu menlancarkan aliran darah dan mencegah terjadinya penyakit jantung. Ini contoh bahan yang boleh turunkan kolesterol yang wajib diamalkan sebagai rutin?

turunkan kolesterol

7 Bahan Semulajadi Untuk Turunkan Kolesterol

turunkan kolesterol1.Epal

Terutama kulit epal, mengandungi karbohidrat — serat larut air yang mampu menurunkan kolesterol. Karbohidrat bekerja menyerap kolesterol dan lemak jahat di dalam usus halus, untuk dibawa keluar tubuh lewat urin dan feses.

Epal juga mengandungi vitamin dan antioksidan polifenol yang membantu mengurangi keradangan. Terlebih, serat epal memberikan rasa kenyang yang lama sehingga anda dapat menghindari rasa untuk makan makanan yang tidak sihat.

Epal juga boleh dibuat sebagai cuka. Pengamalan cuka epal secara rutin dapat menurunkan kolesterol jahat (LDL) dan meningkatkan kolesterol baik (HDL). Di samping itu, buah epal merupakan buah untuk penderita diabetes dan cuka apel diketahui dapat meningkatkan sensitivitas insulin penderita diabetes tipe-2.

2.Delima

Buah delima sangat sesuai diambil oleh penderita kolesterol. Di mana buah ini mengandungi antioksidan dari jenis polifenol yang efektif dalam menurunkan kadar kolesterol tinggi.

Berdasarkan kajian pada tahun 2004 menunjukkan bahawa mengamalkan 50mL jus delima setiap hari selama lebih dari tiga tahun mampu kurangi kerosakan dipembuluh darah akibat kolesterol hampir 50%. Pembentukkan kolesterol juga mampu dicairkan.

Cara mengubah buah delima sebagai ubat kolesterol cukup mudah, pertama siapkan 500g buah delima, kemudian blender buah delima dengan 100mL air masak. Sajikan dan minum secara rutin setiap hari.

3.Lemon

Buah satu ini memang tidak terlalu banyak dimakan secara langsung. Lemon lebih banyak digunakan sebagai penyedap minuman atau dicampur dalam masakan.

Lemon mengandungi senyawa flavonoid yang berkhasiat melambatkan produksi kolesterol LDL, sehingga automatik akan mengurangi risiko serangan jantung. Selain pada lemon, flavonoid juga banyak ditemui pada teh, tomato, brokoli, soya, delima, serta bawang merah dan bombay.

Untuk menikmati lemon, cukup dengan menghiris-hiris tipis dan masukan ke dalam gelas. Tuang air panas dan tunggu 30 minit, lalu diminum sampai habis. Sebaiknya diminum dua kali sehari, pagi dan malam. Jangan risau dengan perut anda, kerana lemon tidak akan membuat usus jadi pedih.

4.Halia

Halia atau nama saintifiknya Zingiber officinale dari keluarga Zingiberaceae kaya dengan kandungan kalium (125 miligram), fosforus (63mg) dan kalsium tenaga (52 kilokalori) selain protein, karbohidrat, gentian, vitamin C dan niasin.

Khasiat halia untuk mengatasi pelbagai penyakit terutama masalah kesejukan anggota badan terutama di bahagian tangan dan kaki. Gejala itu berpunca daripada gangguan atau masalah pengaliran darah.

Untuk mengurang atau membuang kolesterol, beberapa ubi halia perlu direbus untuk mendapatkan air patinya. Bagi penyediaan pati tersebut, air rebusan halia dibiarkan sehingga menjadi lebih pekat dan tinggal satu atau dua cawan. Dua atau tiga sudu pati rebusan halia kemudian dicampurkan dengan sedikit gula batu dan secawan air panas. Minum air berkenaan sekali sehari dan amalkan setiap hari.

5.Bawang putih

Bawang putih telah lama digunakan untuk mengurangi kolesterol jahat, mencegah peningkatan tekanan darah, serta menghindari timbulnya pemendapan plak di dinding arteri yang berkontribusi menyebabkan serangan jantung. Sebabnya bawang putih mengandung zat alami sulfur yang memiliki khasiat hebat tersebut.

Untuk mendapatkan manfaat sihat yang maksima, hancurkan 5 ulas bawang putih dan biarkan selama 5 minit untuk mengaktifkan senyawa alami di dalamnya. Setelah itu kamu boleh menambahkan air perasan pati lemon sebelum amalkan agar mendapatkan manfaat berganda.

6.Almanna

Almanna atau dikenali Arabic Gum mempunyai kandungan prebiotic yang tinggi, iaitu 85% – 87%. Ianya adalah 8 kali ganda lebih tinggi dari susu ibu. Ia juga mengandungi semua asid amino penting yang diperlukan oleh badan.

Sumber prebiotik semulajadi yang membekalkan makanan kepada bakteria baik (probiotik) yang bertanggung jawab dalam membebaskan sisa najis, racun dan lemak berlebihan dari badan dan mampu turunkan kolesterol.

Mengurangkan kolestrol dalam darah dan juga sebagai antiagen yang melawan pertumbuhan kanser dalam tisu hidup, anti oksidan dan pendiding kepada keracunan hati dan jantung.

7.Madu

Madu menjadi pilihan yang sangat sihat dan bukan termasuk ubat untuk mengurangi kadar kolesterol. Dari sebuah penelitian memperlihatkan jika efek madu pada kolesterol yang di amalkan sebanyak 70 gram selama 30 hari menunjukan jika terjadi penurunan kolesterol sebanyak 8 persen.

Kandungan yang ada dalam madu tidak hanya membebaskan tubuh dari kolesterol jahat, namun juga sudah terbukti untuk mengendalikan kadar kolesterol lebih baik. Manfaat antioksidan dalam kunyit seperti kadar kalium, kalsium, natrium dan juga vitamin B kompleks sehingga mampu untuk menurunkan kolesterol dalam darah.                                                                                                                                                                                          

Antara Lemak Jenuh dan Lemak Tidak Jenuh

Lemak jenuh sering disebut kolesterol adalah suatu komponen dalam tubuh berbentuk seperti lilin yang berwarna putih, diproduksi di dalam hati dan secara semulajadi ditemukan di dalam tubuh kita. Didalam tubuh, lemak jenuh akan bertahan sebagai lemak atau kolesterol jahat (LDL). Jika seseorang kurang bersenam, lemak jenuh atau kolesterol jahat di dalam darahnya tidak akan habis terpakai menjadi tenaga, melainkan penompok dalam pembuluh darah, sehingga akhirnya menaikkan risiko terjadinya serangan jantung.

Lemak tidak jenuh ini boleh menurunkan kadar kolesterol (turunkan kolesterol). Ada 2 jenis lemak tak jenuh: lemak tak jenuh tunggal yg berasal dari tumbuh-tumbuhan dan lemak tak jenuh ganda. Lemak tak jenuh ganda ini tergolong baik berkat adanya kandungan asam lemak esensial seperti asam lemak omega 3 dan omega 6 yang baik untuk kesehatan jantung, kulit, saraf dan mampu meningkatkan antibody. Lemak ini terkandung dalam ikan, terutama ikan laut.

cara menurunkan kolesterol

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *